تابع احصائيات كورونا عبر الرابط المباشر

نور خالد النبوي: أحمد شوشة ده زيه مفيش.. واقف في الواحة بطل

نور خالد النبوي: أحمد شوشة ده زيه مفيش.. واقف في الواحة بطل
0
88

08/05/2021 نور خالد النبوي أحمد شوشة ده زيه مفيش واقف في الواحة بطل ماجريش نور خالد النبوي: أحمد شوشة ده زيه مفيش.. واقف في الواحة بطل ماجريش

وعلّق نور النبوي، على صورة "الشهيد شوشة" التي نشرها عبر حسابه بموقع "إنستجرام"، مستعينا ببعض كلمات أغنية "ياللي رايح الواحات"، قائلا: "أحمد شوشة ده زيه مفيش، واقف في الواحة بطل ماجريش".

وتقول كلمات الأغنية التي كشفت عنها المتحدة: "أحمد شوشة دا زيه مفيش، واقف في الواحة بطل مجريش، لما نزلوا يصفوا فيهم، كان واقف بيرد عليهم، قال إخواتي أموت وسطيهم، ياللي رايح الواحات، حاسب على خطوتك، أصل شوشة مات هناك، كان بيحرس حضرتك، أحمد جاد المصري بجد، اللي شجاعته مالهاش حد، من زي محمد وحيد، راجل جد وقلبه حديد، قالوا رايحين مش راجعين تاني، واستشهدوا علشان أنت تعيش".

شارك الفنان نور خالد النبوى، جمهوره ومتابعيه، صورة للملازم أول أحمد شوشة، الذي استشهد في حادث مأمورية الواحات الإرهابي عام 2017، والذي جسد شخصيته في الواقعة التي عرضتها الحلقة 25 من مسلسل "الاختيار 2".

وعرض مساء الجمعة "الحلقة 25 من مسلسل الاختيار 2" والتي تعرض الواقعة التي جرت أحداثها في 20 أكتوبر 2017 وعُرفت بـ"حادث مأمورية الواحات" واستشهد خلالها 11 ضابطًا و4 جنود وآخر مدني، مُسطرين أيقونة فداء في سبيل حماية الوطن، وهم؛ من قطاع الأمن الوطني المقدم أحمد فايز عبد الحافظ، المقدم محمد عبد الفتاح، المقدم أحمد جاد، الرائد أحمد عبد الباسط محمد أحمد، من العمليات الخاصة العميد امتياز كامل، الرائد محمد وحيد حبشي، النقيب إسلام مشهور، النقيب عمرو صلاح، النقيب كريم أسامة فرحات، النقيب أحمد طارق أحمد زيدان، النقيب أحمد حافظ أبو شوشة.

أضف تعليقك

من شروط النشر: عدم الإساءة للكاتب أو للأشخاص أو للمقدسات أو مهاجمة الأديان أو الذات الإلهية، والابتعاد عن التحريض العنصري والشتائم‬.

لا تخجل في التعبير عن رأيك...

شارك مقالك مع العالم الآن